18 ZÁKLADNÝCH FUNKCIÍ (VLASTNOSTÍ) AGNI (tráviaceho ohňa)

1. PAKTI – trávenie, vstrebávanie a premena potravy a zmyslových vnemov; jeho výsledkom je výživa, poznatky a schopnosti. Pakti znamená trávenie – trávenie potravy (sacharidy, bielkoviny, tuky, atď) a trávenie zmyslových vnemov: zvuk, hmatové a zrakové vnemy, chuť a zápach. Agni nám umožňuje stráviť zmyslové vnemy a tak nám sprostredkováva poznatky, pochopenie a vedenie. Opakom pakti je apakti, čo znamená nenormálna tráviaca funkcia (sanskritská predpona „a“ označuje „opak“).Apakti znamená netrávenie, čo môže vyvolávať nafukovanie, plynatosť, zápchu, zmätenosť a potlačovanie emócií.
2. DARSHAN – zrakové vnímanie - vizuálne vnímanie. Alochaka-agni, nachádzajúca sa v sietnici, rohovke a šošovkách má na starosti zrakové vnímanie. Abnormálna funkcia je adarshana, čo znamená zhoršenie zrakového vnímania. Môže sa prejaviť ako zakalenie rohovky, šedý alebo zelený zákal alebo zápal dúhoviek.
3. MÁTRÓSHNA – mátrá znamená merať; ushna znamená teplota, agni teda udržiava stálu teplotu v tele. Jej abnormálna funkcia je amátróshna, abnormálna teplota. Tá môže mať podobu buď hypotermie (zníženej telesnej teploty), alebo pyrexie (zvýšenej telesnej teploty).
4. PRAKRTI-VARNA – udržuje konštitúciu a farbu pokožky.
Prakrti znamená normálnu konštitúciu; varna znamená farba pokožky. Funkciou agni je udržiavanie normálnej farby pokožky. Človek typu váta máva hnedú pokožku, človek typu pitta máva červenú pokožku, a človek typu kapha má sklon k bielej pokožke. Keď je agni v nerovnováhe, človek má neprirodzenú farbu vikrti-varna). Pri nerovnováhe vaty môže dôjsť k začervenaniu pokožky, zvýšenie pitty môže viesť k žltému sfarbeniu a abnormalita kaphy môže spôsobiť extrémnu bledosť.
5. SHAURYAM – dodáva sebadôveru, odvahu a nebojácnosť.
Znamená statočnosť, odvahu, či nebojácnosť, čo je dôsledkom normálneho agni. Keď je agni abnormálne, vzniká ashauryam, teda strach a úzkosť. Aby sme boli schopní sa vyrovnať so vzťahovými problémami, potrebujeme zdravé agni. Zdravý agni dáva odvahu, sebadôveru a nebojácnosť nutnú k prekonávaniu problémov. Keď je agni narušené, človek nemá odvahu a uteká zo situácií. 
6. HARSHA – vytvára radosť, veselosť, smiech, spokojnosť a optimizmus. Harsha je radosť, smiech a spokojnosť. Keď sa človek smeje, je to známka zdravého agni. Keď je agni abnormálne, môže spôsobiť aharshu. Aharsah znamená nešťastie, smútok a depresiu. Keď je agni zdravý a to nie len v žalúdku, ale aj v pečeni, ľadvinách, mozgu a celom tele, dôvod k depresii neexistuje. Agni riadi vylučovanie neurotransmiterov a neurochemickú syntézu vnemov a vnímania, čo umožňuje pochopenie. Pochopenie je vyššou mozgovou činnosťou, čo je výsledkom zdravej sadhaka-pitty. Keď je sádhaka-pitta nízky, dôsledkom môže byť depresia spôsobená nerovnováhou chemických látok v tele. 
7. PRASÁDA – dáva jasnosť mysleniu, citlivosť. Znamená jasnosť a čistotu, z čoho vyplýva chápanie, mentálna prenikavosť, súvislosť a celistvosť. Keď funguje dobre sama-agni, človek je potom spokojný. Prasáda tiež znamená posvätná strava, ktorú obetujeme Shree Ganeshovi alebo Krishnovi, či Shivovi, a pre seba si potom berieme časť tohto obetovaného jedla ako posvätný, celistvý prvok od Boha. Opakom prasády je visháda, čo znamená zmätenosť a nekonzistentvosť. Celistvý človek vykazuje pri správaní zodpovedajúce vlastnosti – jasnosť, súcitnosť a lásku – a nezáleží na tom, či je v práci alebo doma. Keď je agni abnormálne, človek sa bude správať inak v práci a inak doma. To vyvoláva zmätok, čo je visháda.
8. RÁGA – entuziazmus, pocity náklonnosti, vytvára cit, záujem, nadšenie, farebnosť. Vyrovnané agni spôsobuje, že život je pre človeka príťažlivý. Dáva človeku chuť nadväzovať vzťahy, aj chuť k jedlu. Keď je agni v nerovnováhe, vyvoláva to virágu. Virága znamená odpor. Niektorí ľudia sú tak chudobní, že žijú na ulici, alebo pod mostom. Nemajú žiadnu sociálnu istotu, žiadne poistenie, nič než oblohu nad hlavou a zem pod sebou, a napriek tomu majú obrovskú chuť do života. Tá je známkou silného agni. Oproti tomu existuje rada ľudí, ktorí majú všetko: dom. auto, bazén. Keď ale majú nevyrovnané agni, môžu mať virágu, čo znamená pocit odmietania a depresie.
9. DHÁTU-POSHAKA vyživovanie tkanív. Všetkých sedem tkanív vyživuje dhátu-agni. Keď je dhátu-agni vysoký, spôsobuje úbytok tkanív. Keď je príliš nízky, spôsobuje to nadbytočnú mieru nespracovaného dhátu. 
10. OJAS-KÁRA – vytvára ojas, je nevyhnutný pre trávenie, imunitu.Kára znamená vytváranie alebo vyrábanie. Takže význam je vytváranie ojasu. Konečným produktom na bunkovej alebo tkanivovej úrovni je ojas. Ojas je biologická látka nevyhnutná pre udržanie imunity. Abnormálna funkcia je ojah-hára, vyčerpanie ojasu, čo znamená zníženú imunitu. Človek trpí chorobami a je náchylný na infekcie. Agni má na starosti udržiavanie imunity. Ľudia, ktorí majú AIDS, alebo iné autoimunitné ochorenie, majú v neporiadku agni. 
11. TEJAS-KÁRA – vytvára tejas; je nevyhnutný pre udržanie polopriepustnosti membrán a bunkovej metabolickej aktivity.
Energia, ktorá udržuje bunkovú metabolickú aktivitu je tejas. 
Tejo-hára znamená vyčerpanie tejasu, čo môže ovplyvniť bunkovú priepustnosť. Dôsledkom je potom úbytok sodíku, draslíku, cukru, atď. 
12. PRÁNA-KÁRA – vytvára pránu (životnú silu) pri dýchaní a bunkovom dýchaní. Prána má na starosti bunkové dýchanie. Na tejto jemnej úrovni spolupôsobí ojas, tejas a prána a riadi výmenu plynov, metabolické deje a imunitu. Práma-kára znamená, že agni vytvára optimálnu pránu, čo je životná energia. Jej nenormálna funkcia je prána-hára. V tomto prípade dochádza k vyčerpaniu prány a človek sa môže dostať do stavu šoku. 
13. BUDDHI – schopnosť uvažovať; logické myslenie; uvažovanie.
Vzniká ako výsledok zdravého sadhaka-agni. Keď dôjde k narušeniu agni, človek stráca schopnosť rozlišovania a upadá do nerozhodnosti. 
14. MÉDHA-KÁRA – udržuje inteligenciu a prúd bunkovej komunikácie. Médhá znamená inteligenciu (nezamieňať si médhá s méda-dhátu tukovým tkanivom). Bunková inteligencia je nevyhnutná pre komunikáciu medzi bunkami. Keď medzi nimi prebieha komunikácia, udržujú si zdravie. Keď je komunikácia zablokovaná, bunky sa dostávajú do izolácie. Izolovaná bunka je osamotená a osamotením zmätená bunka môže prepadnúť zhubným zmenám, ktoré môžu viesť k rakovine. Abnormálna funkcia agni môže spôsobiť médhá-háru, nedostatok inteligencie. U pacientov s rakovinou je drasticky narušené bunkové agni a dochádza k blokovaniu bunkovej inteligencie. 
15. DHAIRYAM – dodáva trpezlivosť, stabilitu a dôveru.Dhru znamená držať a dhairyam znamená trpezlivosť, ktorá je veľmi dôležitá. Trpezlivosť znamená žiť v prítomnom okamihu, zatiaľ čo netrpezlivosť znamená žiť v budúcnosti. Jednou z abnormálnych funkcií agni je adhírata, netrpezlivosť. Zdravé agni poskytuje pocit dostatku času, avšak ľudia typu pitta, ktorých agni je príliš intenzívne, majú veľmi malú trpezlivosť. Netrpezlivosť činí človeka agresívnym, súťaživým a násilníckym. Keď je agni nízke, ľudia nedbajú na čas, a keď majú nejaký termín, nedodržia ho, oneskorujú sa. To je tiež známkou nevyrovnaného agni. Ako lenivosť, tak aj netrpezlivosť sú známky abnormálnej funkcie agni. Naopak trpezlivosť je známkou normálnej, vyrovnanej funkcii agni. 
16. DÍRGHAM - udržuje dĺžku života.Vyrovnaný agni udržuje dlhý život. Znížené agni v konečnom dôsledku vedie k predčasnej smrti; človek stráca schopnosť tráviť skúsenosti a zážitky života.
17. PRABHÁ – vytvára zdravý lesk; žiaru. Agni dáva človeku zdravú žiaru a lesk. Opakom je cháya, čo znamená tieň. Znížené agni spôsobuje, že človek vyzerá ako tieň a prejavuje sa to na odtieni jeho pokožky.
18. BALA – dodáva silu a vitalitu.Slabý agni je opakom baly a nazýva sa kshaya, t.j. znížené, alebo skazené.

Fotka používateľa Áyurveda pre zdravie.