DOSHE A SUBDOSHE - (telesná konštitúcia)

Ayurveda je vytvorená z dvoch slov, ayu – život a veda – znalosť alebo veda,teda ayurveda je veda o živote, medicína, ktorá obsahuje znalosti o zdraví a chorobách, koncept života v harmónii s prírodou.
Ayurveda rozoznáva dvadsať vlastností (gun), ktoré sa delia do desať antagonistických párov. 1. ťažká (guru); 2. ľahká (laghu); 3. pomalá (manda); 4. rýchla (tikshna); 5. chladná (sthita); 6. horúca (ushna); 7. olejová (snigdha); 8. suchá (rukshna); 9. hladká (slakshna); 10. drsná (kara); 11. hustá (sandra); 12. tekutá (drava); 13. mäkká (mrudu); 14. tvrdá (katina); 15. nepohyblivá (sthira); 16. pohyblivá (chala); 17. jemnohmotná (suksham); 18. hrubohmotná (stuhla); 19. priezračná (vishuda); 20. nepriezračná (pichila; avila).
Ľudské telo sa prejavuje ako tri-dosh, tri základné substancie. Základná konštitúcia každého jedinca je daná pri počatí.

Z prvkov éteru a vzduchu je tvorená VATA. Vata je suchá, ľahká, studená, drsná, jemnohotná, mobilná, čistá, číra, jemná, hnedá, až čierna. Je zo všetkých dosh najjemnejšia, je to energia v tele. Všetky pohyby v tele sú kontrolované vatou. Keď sa naruší, začne v tele poškodzovať tkanivá a rôzne telesné zmysly. 
Vata má päť poddruhov, subdosh:
PRÁNA VÁYU sa nachádza v hlave a mozgu. Prúdi smerom do mozgu, smerom dole a prechádza až do srdca a pľúc. Kontroluje dych pranayamu. Narušenie prány môže viesť až do psychických problémov. Narušením prány vzniká nervozita, úzkosť, strach, suchá, alebo popraskaná pokožka, zápcha, nadúvanie, tvrdá stolica, nízka hmotnosť, ľahký, prerušovaný spánok. Pri narušení prány vznikajú choroby ako mozgová porážka, epilepsia, Parkinsonová choroba, z dýchacích problémov astma, bronchitída.
UDÁNA VÁYU vydychujeme. Nachádza sa v hrdle a prechádza do pľúc. Jej funkciou je dýchanie. Vládne funkcii svalov a sile v končatinách. Je silou rastu, schopnosti stáť vzpriamene, silou reči. Keď je udána nevyrovnaná, reč je tiež nevyrovnaná a nemôžeme hovoriť a artikulovať myšlienky správne. Nerovnováha môže tiež spôsobiť dýchavičnosť a iné dýchacie problémy, čo môže prekážať v sebavyjadrovaní alebo v emóciách. Nekoordinované pohyby končatín, alebo strata rovnováhy sú tiež príznaky nerovnováhy udána váyu.
SAMÁNA VÁYU sa nachádza v tenkom čreve, v oblasti pupku, žalúdka (solar plexu). Jej hlavnou funkciou je oddeľovanie zložky potravy. Samána váyu je doslovne „vyrovnanie vzduchu.“ Ovláda metabolizmus alebo agni „zažívací oheň.“ Váyu je vietor, ktorý zjednocuje dve protikladné sily prána váyu a apána váyu. Oddeľuje živiny od toxínov. Keď nefunguje, človeka zaplavia toxíny, čo vedie k dýchavičnosti a žalúdočným poruchám. Čo sa týka mysli, samána váyu umožňuje vstrebávanie informácií. Pri disfunkcii nastávajú duševné poruchy.
APÁNA VÁYU nachádza sa v hrubom čreve a mala by prúdiť smerom von. Jej funkciou je vylučovanie. Pri narušení prúdi smerom dnu, čo spôsobuje nadúvanie. Apána váyu sa prekladá ako „vzduch, ktorý sa hýbe preč.“ Je aspekt prány, ktorá odstraňuje to, čo nie je potrebné v systéme. Apány váyu všeobecne odstraňuje odpad, pracuje v obličkách, hrubom čreve, konečníku, močovom mechúre a pohlavných orgánoch. Je hybnou silou v procese reprodukcie. Zdravé fungovanie apána váyu je rovnako zásadné, ako u prána váyu. Bez zdravého fungovanie je človek lenivý, unavený, zmätený, nerozhodný. Narušenie ďalej spôsobuje príliš časté močenie, menštruačné problémy, osteoporózu, artritídu. 
VYÁNA VÁYU nachádza sa v srdci a pohybuje sa od stredu tela von. Nemá zvláštne sídlo, ale koordinuje všetko, je to spájajúca sila. Pri narušení sa človek cíti nekoordinovane, nemotorne. Koordinácia medzi mysľou a telom sú narušené a myšlienky môžu byť nesúvislé, kolísavé a nesúrodé. 
Prvky voda a oheň sa spoločne v tele prejavujú ako telesný oheň, nazývaný PITTA. Je zodpovedná za trávenia, teplotu tela, silu zraku, hlad, smäd, lesk kože, inteligenciu. Pri prebytku pitty sa mení farba stolice na žltú, mení sa farba očí, tváre, kože, zvyšuje sa pocit hladu, smädu, pocit pálenia a zvyšujú sa problémy so zaspávaním. Kvality pitta-doshe sú: horúca, ostrá, prenikavá, rýchla, ľahká, tenká, mobilná, olejová, mastná, tekutá, kyslá, štipľavá, červená, žltá. Aj pitta má päť poddruhov.
PACHAKA alebo JATARAGNI. Význam slova je „variť, tráviť, asimilovať žalúdočný oheň.“ Je to najdôležitejšia pitta, lebo je to oheň, ktorý trávi jedlo. Má sídlo v tenkom čreve. Narušenie pitty spôsobuje prekyslenie organizmu. Zvýšená pachaka-pitta spôsobuje hypoglykémiu a žalúdočné vredy, anorexiu.
RANJAKA PITTA. Význam slova je farba. Je to oheň plný farieb. Má sídlo v pečeni a slezine, v tenkom čreve, žalúdku ako proteín. Funkciou ranjaka-pitty je dávať farbu bunkám, tkanivám, krvi, tvorí farbu očí a vlasov. Pečeň je najdôležitejší orgán v ľudskom tele. Vytvára množstvo enzýmov, rozkladá hemoglobín. Rovnako vytvára novú krv, a má schopnosť sa regenerovať. Narušenie ranjaka-pitty spôsobuje hepatitídu, anémiu, syndróm chronickej nevyspatosti. 
SADHAKA PITTA. Nachádza sa v šedej mozgovej kôre, ako transmitter a ovplyvňuje inteligenciu. Je to oheň, ktorý rozoznáva pravdu, realitu. Je to energia pre myseľ. Rovnako ako v hlave, má sídlo aj v srdci, určuje silu inteligencie a ega, prejavuje sa ako hmotná sila, radosť, duchovné oslobodenie. Ovláda našu mentálnu energiu, trávenie mentálnej potravy, schopnosť poznania, rozlišovanie ideí. Ľudia so zvýšenou sadhaka-pittou majú vysoké ego. Tak ako prána váyu, tarpaka-kapha aj sadhaka-pitta sídli v mozgu.Keď je narušená, v srdci spôsobuje šelest, v mozgu sú to zas poruchy myslenia.
ALOCHAKA PITTA má sídlo v očiach a spracováva svetlo, ktoré prichádza z okolia do tela. Ovláda zrak. Aby sme mohli vnímať, musíme mať oheň v očiach. V očiach prebieha fotosyntéza, kedy oheň zo slnka, alebo prírodný oheň sa pretvára na energiu. Je nevyhnutná pre optické vnímanie, udržuje teplú očnú buľvu, farbu dúhovky, vnímanie farieb a svetla. Jednou z dôležitých funkcií alochaka-pitty v spolupráci s pránou je schopnosť zaostrovania.
Nerovnováha alochaka-pitty môže vyvolať očné zmeny ako je krátkozrakosť, ďalekozrakosť. Príčinou týchto zmien môže byť potlačovanie sĺz a neochota vidieť realitu. Keď je zvýšená, môže dôjsť k zápalu očných spojiviek, dúhovky, k páleniu očí, alebo precitliveniu na svetlo.
BRAJAKA PITTA má sídlo v pokožke, udržuje ju teplú a zodpovedá za jej normálny vzhľad. Brajaka-pitta je oheň, ktorý ovláda telesný lesk a farbu kože. Keď je v disharmónii, koža je fľakatá. Je regulátorom medzi telesnou a vonkajšou teplotou. Pokožka dýcha pránou a je spojená s pečeňou. Narušenie brajaka-pitty spôsobuje rôzne kožné ochorenia, ako sú napríklad ekzémy, akné, atď.
Prvky zeme a vody sa prejavujú ako telesná voda označovaná ako KAPHA. Zodpovedá za pevnosť a stavbu tela. Udržuje telesné tekutiny, tekutiny v kĺboch a udržuje pozitívne emócie ako mier, lásku, odpustenie. Ľudia typu kapha majú silné kosti, zuby, sú stabilní. Konštitúcia kapha je najsilnejšia. Sídlo má v pľúcach, dýchacom systéme. Pri zväčšení stráca tráviacu silu, zväčší sa množstvo hlienov a moku, zväčší sa únava, pocit vyčerpanosti. Kvality kaphy sú: ťažká, pomalá, studená, hladká, hustá, jemná, statická, lepkavá, tvrdá, tekutá, sladká, slaná, biela. Piatimi poddruhmi kaphy sú:
KLEDAKA KAPHA. Má sídlo v bruchu, ako sekrét v črevách. Je to druh vody, ktorá dáva vlhkosť. Vytvára tekutinu potrebnú na trávenie, ktorá je chladivá, jemne sladká a lepkavá, pridáva trávenému jedlu vlhkosť, teda má funkciu trávenia. Jej nefunkčnosť spôsobuje žalúdočné vredy, obezitu. Pokiaľ je kvalita kledaka-kaphy v rovnováhe, prináša spokojnosť a potrebu menších porcií jedla.
AVALAMBAKA KAPHA. Je druh vody, ktorá pomáha srdcu a pľúcam, a tam má aj svoje sídlo. Má funkciu ochrany pľúc pred prachom, znečistením a ochraňuje srdcový sval. Podporuje svalstvo a rebrá. Pri narušení nastáva pneumónia, astma.
BODHAKA KAPHA. Má sídlo v ústach a na jazyku. Je to druh vody, ktorá dodáva vnímavosť, umožňuje rozlíšiť chuť jedla. Jazyk rozlišuje šesť chutí, ako sladká, slaná, horká, trpká, štipľavá a zvieravá, ale pri ochorení na hepatitídu všetko slané chutí horko. Pri narušení bodhaka-pitty je jazyk suchý.
TARPAKA KAPHA. Má sídlo v hlave, srdci a cerebrospinálnej tekutine. Je to druh vody, ktorá prináša spokojnosť. Usmerňuje emócie, pocit pokoja, radosti a stimuluje pamäť. Nachádza sa okolo všetkých nervových bunkách. Premazáva miechu, čím ju chráni. Tarpaka-kapha môže pôsobiť ako na vedomej, tak aj podvedomej úrovni, pretože medzi vedomím a podvedomím neexistuje žiadna hranica. Keď má tarpaka-kapha zníženú kvalitu, znižuje citlivosť. Pri narušení vznikajú degeneračné choroby, ako je napríklad Parkinson.
SHLESHAKA KAPHA. Má sídlo v kĺboch a pôsobí ako symbiózna tekutina, ktorá zaisťuje premazávanie kĺbov. Je to vlastne druh vody, ktorá pôsobí ako mazivo. Keď shleshaka-kapha stratí svoju tekutú vlastnosť, prestáva vyživovať kĺby. Keď vyschnú molekuly kaphy, do kĺbov sa dostane vata, ktorá je drsná a spôsobuje vysychanie a hrubnutie kĺbov. Bolesť a stuhnutosť kĺbov spôsobujú kryštáliky, ktoré sa dostávajú do kĺbového priestoru. Choroby shleshaka-kaphy sú degeneratívna artritída, alebo reumatická artritída. S vekom sa u človeka môže prejaviť artróza.

Ľudské telo je kombináciou piatich prvkov (elementov) – éteru, vzduchu, vody, ohňa a zeme a doshe si tieto prvky v ľudskom tele usporadúvajú podľa funkcie. Každá dosha má v sebe dva prevažujúce prvky. Pitta organizuje oheň a vodu a tým zaisťuje chod metabolizmu. Vata je životná sila a nosí v sebe éter a vzduch. Kapha je v kombinácii prvkov vody a zeme a vytvára súdržnú hmotu v tele, pevnosť tela a udržuje vlhkosť.
Teórie subdosh nám umožňujú pochopiť funkčné vzťahy medzi doshami a prvkami a poskytujú nám obraz o tom, ako sa doshe za účelom vykonávania svojich funkcií v ľudskom tele odvíjajú do piatich elementov.

Fotka používateľa Áyurveda pre zdravie.